Nyhetsbrevsskola, del 7

Posted by bloggttexpose on oktober 12, 2009
Artikelserier

Del 7 av 8 i en artikelserie 

Hur man hittar sina prenumeranter kan vara olika. Om man har ett kundnät eller kontaktnät kan man skicka nyhetsbrev till dem. Men, som med allt annat måste det utvecklas och man måste hitta nya prenumeranter till nyhetsbrevet. Då och då kan du komplettera din lista med nya prenumeranter. Naturligast är ju att fråga de nya kunderna om de vill ha nyhetsbrev. Man kan också få nya prenumeranter via ett formulär på din webbplats där de själva kan fylla i att de är intresserade av att ta emot utskicket. Se till att det finns chans att avregistrera sig på samma plats. Håll registreringen väldigt enkelt, du ska inte be kunderna lämna ut mer information om dem än vad som är nödvändigt. Ju mer information du kräver desto mindre kunder kommer att fylla i den. Skriv en lista på vad alla mottagare har för nytta med att ta emot just ert nyhetsbrev, om det är rabatter, nyheter eller något annat. Det är viktigt att veta vad man tar emot och varför.

Stå för ert nyhetsbrev
Om du säljer cyklar kan du i butiken ha flyers där man ser adressen till var man börjar och avslutar prenumerationen på ditt nyhetsbrev. Skriv även ner några punkter vad man har för nytta av det. Ett tips är att inte göra det på den minst besökande platsen ni har eller i liten text på er folder, årsredovisning etc. Kan ni visa att ni står för ert nyhetsbrev samt att ni är stolta över att ni kan ge ut ett, kommer ni att sända ut bra signaler till alla potentiella prenumeranter. Om du har anställda kan du be dem ha en länk till registreringen i sina utskick. Tänk dig själv, hur många e-post skickar du på ett år och hur många olika mottagare har du på ett år?

Mer läsare
Det finns mängder på olika sätt att få fler läsare till ert nyhetsbrev. Varför inte uppmana dina nuvarande prenumeranter att tipsa sina vänner och bekanta till nyhetsbrevet? Om en nuvarande prenumerant tipsar om 10-15 nya läsare som godtar att ta emot dina utskick kan du ge honom ett presentkort på till exempel SF Bio. Sätt en maxgräns till hur många biljetter du ska ge som tack för hjälpen. Du får ju inte gå back.
Du bör skicka ett e-post till alla nya prenumeranter där dem får veta vem som lämnat tipset med både namn och e-postadress. Du kan även ha med en länk som man måste klicka på för att aktivera prenuerationen.
Tävlingar bör du undvika då det kan bli helt fel målgrupp som blir tipsade om ditt nyhetsbrev. Det bidrar till att fler väljer att tacka nej till ditt brev.

————————————————————
Prenumerera på mitt nyhetsbrev helt gratis här!

Läs även:
Nyhetsbrevsskola, del 6
Nyhetsbrevsskola, del 5
Nyhetsbrevsskola, del 4

Tags: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu