Nyhetsbrevsskola, del 5

Posted by bloggttexpose on oktober 05, 2009
Artikelserier

Del 5 av 8 i en artikelserie

Att skicka så många nyhetsbrev som möjligt betyder inte att det blir en bra marknadsföring även om det är lagligt. Ju fler prenumeranter som har gett tillstånd till att ta emot ditt nyhetsbrev kommer att ge dig bättre respons också. Här gäller tvärtom också, har du få prenumeranter som gett tillstånd till att ta emot ditt nyhetsbrev kommer du få sämre respons, även mot ditt företag. En negativ läsare är mycket villig till att markera ditt utskick som spam om han/hon inte godkänt utskicket. Det kan bli svårt för dig att få bra marknadsföring då. En del blir bara lite irriterad över spam, andra bryr sig inte och vissa kommer aldrig att göra affärer med dig i framtiden. Innan något otrevligt händer bör du alltså låta läsaren säga ja till att ta emot ditt nyhetsbrev. Det måste stå tydligt vad man går med på att ta emot när man är prenumerant samt att det måste vara enkelt att avregistrera sig.

Lite att fundera över
* Man får bara sända information om mottagaren valt att godkänna, varit kund eller redan abonnerar på informationen
* Om kunden tackat nej till att e-postadressen används i marknadsföringssyfte
* Nyhetsbrevet måste gälla företagets likartade produkter som mottagaren köpte förut.
* Mottagaren måste ha möjlighet att kostnadsfritt och enkelt säga stopp till att e-postadressen får användas i marknadsföringssyfte.
* Mottagaren måste kunna tacka nej till fler brev till en adress som är giltig.
* Informationen får inte uppfattas som stötande, kränkande eller uppmana till något brottsligt.

Kom igång med detta genom att skriva en policy.

Du kan om du vill skicka ett trevligt mail där det står något i liknande stil: Du har gett ditt medgivande till att ta emot nyhetsbrev från ”Företaget” via ett aktivt medgivande från din mailadress adress@exempel.se från ”URL-adressen” 23 december 2008 klockan 16:01.

Jag vet att det kan bli tjatigt men det måste finnas en länk där man när som helst kostnadsfritt kan avregistrera sig från att ta emot fler utskick av ditt nyhetsbrev.

Seriösa marknadsförare kan använda sig av Opt-in, det betyder att ett enkelt medgivande av mottagaren till utskicket har godkänt att ta emot nyhetsbrev och har gjort någon extra handling som kan visa att dem förstår hur deras e-postadress kommer användas. Mottagaren ska helt och fullt ut förstått vad det innebär att lämna sin e-postadress. Det kan vara att mottagaren klickar i en ruta för att ta emot nyhetsbrev från dig, läst din adresspolicy och vad nyhetsbrevet innehåller.

Man kan också som läsare klicka på en länk i ett e-mail eller svara på mailet. Detta bevisar att mottagaren har lämnat sitt medgivande att ta emot utskick av ditt nyhetsbrev. Denna metod kallas CPR.

En liten sammanfattning: Du ska inte skicka ut e-post till folk som inte vill ha den. Det måste vara tydligt vad man går med på när man registrerar sig att ta emot nyhetsbrev från dig samt att det ska vara enkelt att avregistrera sig.

————————————————————
Prenumerera på mitt nyhetsbrev helt gratis här!

Läs även:
Nyhetsbrevsskola, del 2
Nyhetsbrevsskola, del 3
Nyhetsbrevsskola, del 4

Tags: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu