Nyhetsbrevsskola, del 4

Posted by bloggttexpose on oktober 02, 2009
Artikelserier

Del 4 av 8 i en artikelserie

Innan ni kommer igång med utskicken med ert nyhetsbrev bör ni faktiskt fundera över dessa frågor:
* Vem är era läsare?
* Hur vill ni att läsaren ska reagera?
* Vad ska läsaren få ut av ert nyhetsbrev?
* Vad vill du informera om?

Då det handlar om riktad kommunikation är det mycket viktigt att du vet mot vem du riktar din information. Den största fördelen med nyhetsbrev, mervärdet, är krävande på så sätt att du måste ge kunden den information som läsaren vill ha. Det kräver att du vet hur din målgrupp ser ut. Nyhetsbrev är ett av de mycket snabba medieval, det som är bra med nyhetsbrev är att innehållet alltid är nytt och aktuellt. Gammal information måste du rensa bort för läsaren.

Skriva om…
Du måste ha med nyheter inom din bransch, alla vill hålla sig uppdaterade och vara först med en nyhet eller en produkt. Nyhetsbrev är bra därför att all information är lättillgänglig, har mycket information och läsaren blir snabbt uppdaterad med de senaste nyheterna. Detta trots all skräppost. Det finns undersökningar som visar att läsare av nyhetsbrev är intresserade av att läsa jobbrelaterad information, så som nya innovationer, produkttester, undersökningar om varor etc. Ställ samma fråga till dig själv som prenumeranten ställer till sig.

Tid – Läsaren sparar tid då informationen finns på skärmen rätt framför näsan.
Kunskap – Alla vill lära sig nytt hela tiden, berätta om nya tekniker, metoder eller en undersökning.
Pengar - Testa produkter som kunden kan ha nytta av, är det en dålig produkt sparar läsaren pengar

Policy
Du bör ha en policy för vad varje nyhetsbrev ska innehålla. På så sätt kommer det varje gång du ska skriva vara mycket lättare om du redan i förväg vet vad du ska leta information om. Ange alltid din källa till tester och annan viktig information när du skriver nyhetsbrev. Via brevet kan du även få sålt produkter. Du kanske ska ha med olika produkttester och sälja någon av de testade varorna i brevet då det är en utmärkt försäljningskanal. Detta bör vara det som tar upp mest innehåll i brevet. Mervärden i brevet som läsaren vill ha kan vara rabatter, erbjudanden, inbjudningar etc. och det ska skrivas in i brevet på ett naturligt sätt, länka från menyn till en webbplats där det finns mer information eller ett namn och telefonnummer dit läsaren kan ringa för mer information.

Planering
Det är viktigt med planering, det vet både du och jag. Om ni har en bra planering och är seriösa med det redaktionella arbetet kommer du minimera din risk för avregistreringar och att tappa läsare. När ni kommit fram till hur er innehållspolicy ska se ut blir det enklare. Det kan vara tre nyheter inom din brancsh, ett tips, en intern nyhet, ett erbjudande och x antal bilder. Följ detta benhårt för att underlätta arbetet så mycket om möjligt för er, spretar ni åt för många olika håll kommer det inte att bli bra. Att förbereda sig ett halvår åt gången är lagomt. Förbered innehåll i utskicken, det går självklart inte att göra allt men mycket kan göras klart. Sen finns både plats och tid till extra material, aktuella nyheter eller något som har hög aktualitet.

Tips på innehåll
* Undersökningar kan ni ha med om det har anknytning till din bransch då det alltid är intressant.
* Intervjua någon expert inom din bransch
* Gästskribenter får skriva en krönika, du bör ha tre till fyra skribenter så kan de turas om
* Förändringar som görs i företaget om kunden har något intresse av det, fundera först
* Personal från företaget kan agera expert, ta hand om dina resurser

————————————————————
Prenumerera på mitt nyhetsbrev helt gratis här!

Läs även:
Nyhetsbrevsskola, del 1
Nyhetsbrevsskola, del 2
Nyhetsbrevsskola, del 3

Tags: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu