Så behåller du kunderna i svårare tider

Posted by bloggttexpose on september 24, 2009
Företagande

Man måste beåhlla sina kunder, både trogna och nya kunder. Dem är din viktigaste bit i ditt företag. Därför, har jag lite tips på hur du kan behålla dina kunder.

Belöna!
Det är viktigt att belöna återkommande kunder. Det är dem som är kärnan. Gör undersökningar vad de tycker borde förbättras i din kommunikation med det, är det något de saknar. När de väl svarat så gör du allt du kan för att ändra på det. Tala om det för kunden att du ändrat det kunden ville. Om du ger kunden det han/hon vill ha så kommer kunden ge dig det du vill ha. Du kan få mer lön, mer fritid, mer bilar, snyggare hus eller något annat.

Erbjud!
När kunden köper en vara hos dig som han/hon får levererad på en måndag kan du en vecka fram ha ett specialerbjudande för kunden. Säljer du en dammsugare kan du skicka med ett erbjudande på till exempel dammsugarpåsar eller munstycket till dammsugaren. Driver du en butik kan du lämna rabatt på nästa köp som kompletterar huvudprodukten, i detta fall dammsugaren, allt för att kunden ska komma tillbaka.

Underhåll!
Alla köpesbehov går i cykler. Det kan vara veckovis, månadsvis, årsvis etc. men allt går i olika cykler. När kunden inte behöver handla så måste du ändå underhålla han/hon. Ge ut nyhetsbrev, skicka personliga brev och andra saker som gör att kunden känner sig uppmärksammad av dig. Detta är perfekt till marknadsföringen för så fort kunden måste köpa en produkt inom din bransch som du tillhandahåller kommer han/hon att handla hos dig.

Viktiga!
När kunden måste få prata med dig men du sitter i möte eller är upptagen av någon annan anledning, se då till att det alltid finns någon annan på företaget som kunden kan prata med. När kunden har behovet av dig, ska inte ansvaret läggas på kunden för att komma i kontakt med dig igen. Visa att kunderna är viktiga för ditt företag.

Fråga!
Vad är det kunderna vill ha som du inte ger dem idag? Är det annan färg på produkten, snabbare leveranser eller något annat? Se till att få information av dem om hur dem vill att din produkt eller tjänst ska vara.

Förutsättningar!
Se till att kunden har förutsättningar för att handla på ett så smidigt sätt som möjligt. När du gör det lättare för kunderna visar du att kunderna är viktiga fördig. Vill dem beställa via fax, telefon, Internet eller kanske via brev? Dela upp betalningen på tre gånger? Du måste lyssna på kundens behov och göra det enkelt för dem. Om du beställer en vara klockan12.01.02 ska du ha varan hemma klockan 12.01.03. Det är det idealiska och din uppgift är att komma så nära det som möjligt.

Lojalitet!
Kan du kanske ge kunderna en check på, säg 100 kronor att handla för hos dig? Det är roligt för kunden att få 100 kronor av dig att handla för och det mest troliga är att kunden handlar för mer än 100 kronor då han/hon ska byta checken mot varorna.

Överraska!
Alla gillar överraskningar och varför inte ge dina kunder lite extra rabatt när dem minst förväntar sig det? Bjud en dricka till kunden som varje morgon handlar lunch hos dig, arbetar du i butik så säg att du bjuder på något till en kund. Det ska vara glatt och trevligt närman handlar av dig, både du och kunden blir nöjd och glad av en sån affär.

Kunskap!
Det är mycket enkelt att visa sin kunskap. Säljer du bilar är du förmodligen duktig nog att göra ett frågeformulär där kunderna får svara på frågor som vad de behöver bilen till, månadskostnad etc. På så sätt kan du ta fram en bil till rätt pris till kunden. Du ska visa att det är kunden som ska bli nöjd för dig, inte att du ska sälja den dyraste bilen. Kunden behöver en bil och din uppgift är att leverera den.

Visa!
Du måste visa kunderna att du är här för att stanna. Visa dem affärsidé, vad du har tänkt göra på kort och lång sikt, hur kunderna tjänar på att vara kund hos dig, vad är bättre med dig än med konkurrenten? Visa upp ditt företag.

————————————————————
Prenumerera på mitt nyhetsbrev helt gratis här!

Läs även:
Gör du allt för din kund?
15 tips på hur du får mer intäkter
Så gör du ditt företag mer öppet

Tags: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu