Nyhetsbrevsskola, del 1

Posted by bloggttexpose on september 21, 2009
Artikelserier

Del 1 av 8 i en artikelserie

När man ska ge ut ett nyhetsbrev bör man göra undersökningar. Detta för att få fram så mycket information som möjligt om läsarna. Dina målgrupper kan till exempel vara kunder, anställda, personal etc. Man gör ofta undersökningar för att få fram kundens åsikter om en produkt eller tjänst för att man ska ha möjlighet att förbättra den. Här nere följer några undersökningar;

Marknadsundersökning
Vad finns för behov och förväntningar på marknaden idag? Hur ser den ut? Det är viktiga frågor som du ska ställa dig för att få fram ett svar som gör att du kan ta fram det läsaren vill läsa om, du måste ligga före dina konkurrenter hela tiden. Kunskaps-, attitydsundersökningar och motivundersökningar är tre olika typer av marknadsundersökningar som man gör för att kunna förstå varför kunderna köper en viss produkt av dig.

Personalundersökning
När man vill veta hur personalen och alla medarbetare trivs på en arbetsplats gör man det enklast genom att göra undersökningar. Det är faktiskt så att har man nöjda medarbetare så har man oftast nöjda kunder, funkar inte det ena funkar inte det andra. Undersök därför hur dina medarbetare trivs med sina arbetsuppgifter, kollegor, chefen och arbetsmiljön.

Kundundersökning
Detta är en mycket viktig undersökning, nämligen vad är det dina kunder tycker om ditt företags produkter och tjänster? Fungerar det inte som dem blev lovade? Är det något som är mycket bra? Varför återkommer en kund till just ditt företag om och om igen? Ta reda på svaren till alla dina frågor du har genom att göra en kundundersökning. Det här är ett enkelt sätt att ta reda på om man ska fortsätta göra som man gör eller om något ska ses över och kanske ändras i verksamheten för att behålla och få fler nöjda kunder.

Om du gör undersökningen på din webbplats eller i ett nyhetsbrev kan du på ett mycket enkelt, snabbt, tillförlitigt och kostnadseffektivt sätt få ut dina frågor. Tänk bland annat på;

Vad har du för syfte med undersökningen?
Vem riktar sig undersökningen till?
Vad är det du vill veta?
Vad är det du ska besluta med hjälp av denna information som du får?
Använd dig av enkla frågor.
Ställ frågorna i rätt ordning.
Ta inte för många frågor och svarsalternativ.
Låt dem som är med i undersökningen veta varför du gör den.
Glöm inte att tacka alla som deltog i undersökningen.
Om det är möjligt kan du visa resultatet av undersökningen i nyhetsbrevet eller på din webbplats.
Har du gjort en liknande undersökning någon gång tidigare kan du jämföra resultatet.

Del två av denna serie i åtta delar kommer ut nu på fredag den 25/9.

————————————————————
Prenumerera på mitt nyhetsbrev helt gratis här!

Läs även:
Nyhetsbrevsskola, del 2
Nyhetsbrevsskola, del 3

Nyhetsbrevsskola, del 4

Tags: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu